Teaching Environmental Science to Children with Autism Spectrum Disorder: Including Environmentally Autistic Early Childhood Education
Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.56238/rcsv14n2-027Keywords:
Inclusive Education, TEA, Environmental education, Autism, Special education, Educational Product, Instructional FolderAbstract
We will present the results of a research that sought to (i) understand the difficulties that children with Autism Spectrum Disorder (ASD) have about the Teaching of Environmental Sciences and, along with this, (ii) aimed to highlight possibilities to promote environmental inclusion in the midst of teaching and learning processes linked to the Early Childhood Education of these students. ASD is characterized by neurological disorders in which the subject has difficulties in communication, social interaction and sensory alterations. The methodology adopted – academic activities prior to the preparation of our educational product – were linked to (i) bibliographic research and (ii) semi-structured interviews with which we collected information from teachers who work with autistic children. This work is justified by the help to educators interested in including autistic students environmentally; thus, the public served by it was composed of: (a) teachers of children with ASD and (b) autistic children taught by them. We found that teachers have some inaccuracies about what ASD is and its implications in the teaching and learning process of autistic children, especially with regard to Environmental Sciences. Because of this, we developed an instructional "folder" capable of assisting them in this process.
References
ALMEIDA, R. R. B. D.; SILVEIRA, B. D. da. Propostas de diferentes estímulos de educação ambiental voltados para um aluno autista. REME-A - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 37, n. 4, p. 247–263, 2020. Disponível em:
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11563. Acesso em: 26 set. 2022.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE INTEGRAÇÃO SENSORIAL; SECRETARIA NACIONAL DOS DIREITOS DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA; MINISTÉRIO DA MULHER, DA FAMÍLIA E DOS DIREITOS HUMANOS (orgs.) Orientações de brincadeiras para famílias com crianças com transtorno do ESPECTRO autista. 2020. Disponível em: https://gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2020-2/setembro/cartilha-da-dicas-de-brincadeiras-para-familias-de-criancas-com-transtorno-do-espectro-autista/OrientaesdebrincadeirasparafamliascomcrianascomtranstornodoESPECTROautista.pdf/view. Acesso em 06 nov. 2023.
AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico de. Estratégias de ensino e aprendizagem desenvolvidas com alunos com transtorno do espectro autista na escola regular: Uma revisão integrativa da literatura. Dissertação em Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, 2017.
BARBERINI, Karize Younes. A escolarização do autista no ensino regular e as práticas pedagógicas. CCBS – Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, SP, v. 16, n. 1, p. 46-55, jun./2016. Disponível em:
<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-03072016000100006>. Acesso em: 19 jun. 2021.
BARRETO, Nivian Paula Barros Viana; ZABETI, Izabel Cristina Bruno Bacellar. A inserção social de tecnologias e metodologias para o uso e gestão sustentável dos recursos hídricos. In: LOURENÇO, Ariane Baffa et al. (orgs.). Água e sustentabilidade: educação infantil e ensino fundamental. Com-arte USP. São Paulo, 2023. p. 261-272.
BOSA, Cleonice Alves. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Rev. Bras, Psiquiatr. v. 28, n. 1, p. 47-53, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/FPHKndGWRRYPFvQTcBwGHNn/. Acesso em 07 nov. 2023.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Ed. Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso: Setembro 2022.
BRASIL. LEI N°. 9.795, 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental.
Brasília, DF, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 20 jun. 2021.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial a perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: 2008. Disponível em:
<http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso 18 Jun. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos Parâmetros curriculares Nacionais. Brasília. MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso 21. jun. de 2021.
BRASIL. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: https://cutt.ly/Qxb0VNb Acesso em: 26 Set. 2022.
BRASIL. Lei nº. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília: Senado Federal, 2015. Disponível em: http://www.punf.uff.br/inclusao/images/leis/lei_13146.pdf. Acesso em: 20 set.2023.
BRASIL. Vamos cuidar do Brasil. Conceitos e Práticas em Educação Ambiental nas escolas. Brasília, MEC: 2007. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf. Acesso 26 set. 2022.
BRITES, Luciana; BRITES, Clay. Mentes Únicas. 3ª. Ed. São Paulo: Gente, 2019. p. 16-186.
CABRAL, Cristiane Soares; MARIN, Ângela Helena. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: Uma revisão sistemática da literatura. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v. 1, n. 33, p. 1-30, 2017. Disponível em:
. Acesso em: 20 jun. 2021.
FONTANA, Felipe; ROSA, Marcos Paulo. Observação, Questionário, Entrevista e Grupo Focal. In: MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de Ciências. 1ª Ed. Maringá-PR: Editora Massoni, 2021.
GAIATO, Mayra. SOS Autismo: Guia completo para entender o Transtorno do Espectro Autista. 2. ed. São Paulo: Versos, 2018.
GALLAHUE, David L; OZMUN, John C; GOODWAY, Jacqueline D. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças, Adolescentes e Adultos. 7. ed. Porto Alegre, RS: AMGH Editora, 2013.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. In: MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de Ciências. 1ª Ed. Maringá PR: Editora Massoni, 2021.
GIORDANI, Annecy Tojeiro; PIRES, Priscila A. Borges Ferreira. Normas editoriais, orientação aos autores: Cartilhas. 1. ed. Cornélio Procópio, PR: UENP, 2020.
GRIESI-OLIVEIRA, Karina; SERTIÉ, Andréa Laurato. Transtornos do espectro autista: um guia atualizado para aconselhamento genético. Revendo ciências básicas, São Paulo, SP, v. 15, n. 2, p. 233-238, abr./jun. 2017. Disponível em:
<https://scielo.br/j/eins/a/YMg4cNph3j7wfttqmKzYsst/?lang=pt>. Acesso: 19 jun. 2021.
LIMA, Natália Lorençoni; MORONG, Fábio Ferreira. A relação do autismo com o meio ambiente e a educação ambiental: Breves Comentários. Colloquium Socialis, Presidente Prudente, SP, v. 1, n. 2, p. 120-126, dez./2017. Disponível em:
<http://www.unoeste.br/site/enepe/2017/suplementos/area/Socialis/01%20-
%20Direito/A%20RELA%C3%87%C3%83O%20DO%20AUTISMO%20COM%20O%20M
EIO%20AMBIENTE%20E%20A%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20AMBIENTAL%20B
REVES%20COMENT%C3%81RIOS.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: A pesquisa bibliográfica.
Katálysis, Florianópolis, SC, v. 10, n. esp., p. 37-45, abr./2007. Disponível em: . Acesso em: 18 jun. 2021.
MACÊDO, Cícero de Jesus Ferreira de; RIBEIRO, Karla T. da Silva; GODOY, Sara Gurfinkel M. de. Gincana ambiental: o lúdico como ferramenta de aprendizagem sobre a problemática hídrica. In: BORGES, Andréa et al. (orgs.). Água e sustentabilidade: espaços não formais de educação. São Paulo: Com-arte, 2023.
MARINHO, Eliane A. R; MERKLE, Vânia Lucia B. Um olhar sobre o autismo e sua especificação. IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE: III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. PUCPR, p. 6085 – 6096, out./2009. Disponível em:
<https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/1913_1023.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.
NUNES, Debora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo.
Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura.
Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 26, n. 47, p. 557-572, dez./2013. Disponível em:
<https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/10178/pdf>. Acesso: 20 jun. 2021.
NUNES, Débora Regina de Paula; BARBOSA, João Paulo da Silva; NUNES, Leila Regina de Paula. Comunicação alternativa para alunos com autismo na escola: uma revisão da literatura. Rev. Bras. Ed. Esp., v. 27, n. 212, p. 655-672, 2021. Disponível em: https://scielo.br/j/rbee/a/mVvFCNhq5yHD5kCm8Tf8BNn/?lang=pt&utm_source=researcher_app&utm_medium=referral&utm_campaign=RESR_MRKT_Researcher_inbound#. Acesso em 07 nov. 2023.
OLIVEIRA, André Luis de; OBARA, Ana Tiyomi; RODRIGUES, Maria Aparecida. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Enseñanza de las Ciencias, Maringá, PR, v. 6, n. 3, p. 471-495, mar./2007.
Disponível em: <http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N3.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2021.
ROMITA, Giovana Vieira; RIBEIRO, Lubienska Cristina Lucas Jaquiê. O papel da educação ambiental no desenvolvimento e inclusão de pessoas com TEA. XXVIII Congresso de IC da UNICAMP. UNICAMP, p. 1-3, 2020. Disponível em: <https://prp.unicamp.br/inscricaocongresso/resumos/2020P16277A28586O420.pdf>. Acesso: 18 jun. 2021.
SANTOS, Luziane do Carmo Sousa dos et al. Uso da água na recreação: sequência didática e histórias em quadrinhos, instrumentos alternativos no ensino de ciências ambientais. In: LOURENÇO, Ariane Baffa et al. (orgs.). Água e sustentabilidade: educação infantil e ensino fundamental. São Paulo: Com-arte, 2023.
SANTOS, Jose Ivanildo F. dos. Educação Especial: Inclusão escolar da criança autista. In: TEODORO, Graziele Cristina; GODINHO, Maíra Cassia Santos; HACHIMINE, Aparecida Helena Ferreira. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento. vol. 1, núm. 2, Universidade Federal de Itajubá, Brasil, 2016. Disponível em : https://redalyc.org/journal/5606/560658991003/560658991003.pdf. Acesso 03 nov. 2023.
SCHMIDT, Carlo et al. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Psicologia: Teoria e Prática. São Paulo, SP, v. 18, n. 1, p. 222-235, jan./abr. 2016. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v18n1/17.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2021.
SILVA, Cleonice Aparecida da; SILVA, Rosimeri Arruda; ASFORA, Rafaella. Práticas pedagógicas inclusivas com crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na Educação Infantil. Curso de Pedagogia –UFPE, p. 1-24, 2015. Disponível em:
<https://ufpe.br/documents/39399/2405255/SILVA%3B+SILVA%3B+ASFORA++2015.2.pdf/491d6719-5141-442b-8856-59aaabdae37c>. Acesso: 18 jun. 2021.
TEIXEIRA, Gustavo; GAIATO, Mayra. O Reizinho Autista: Guia para lidar com comportamentos difíceis. 3. ed. São Paulo: nVersos, 2018. p. 11-104.
ZIRALDO. Autismo: uma realidade. MPSP: 2013. Disponível em: http://mpsp.mp.br/portal/page/portal/cao_civel/cartilha-ziraldo-autismo-uma-realidade.pdf. Acesso em 11 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Sistemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.